El projecte WOMEN-UP es prepara per l'assaig clínic

A partir del setembre del 2017 es realitzarà l'assaig clínic del sistema WOMEN-UP, dissenyat per millorar la teràpia de rehabilitació de la musculatura del sol pelvià per tractar la incontinència urinària. Incorpora serious games per a dispositius mòbils que es guien mitjançant els moviments musculars, i permet la supervisió mèdica remota a través d’una plataforma web.
El projecte WOMEN-UP es prepara per l'assaig clínic

En el marc del projecte europeu WOMEN-UP (liderat pel CREB UPC), 300 dones amb incontinència urinària d’esforç, lleu o moderada, participaran en l’assaig clínic final d’aquest sistema. Es tractarà d’un assaig multicèntric i internacional en què participaran l’Hospital Clínic, l’Academic Medical Center d’Amsterdam i el Kuopio University Hospital.

La campanya per captar voluntàries que vulguin participar va començar el març i ha tingut ressò en els mitjans de comunicació dels territoris implicats i a les xarxes socials. Les voluntàries s'han d'adreçar a la pàgina web de reclutament stopui.com. En concret, es busquen 110 voluntàries a Barcelona, 110 a Amsterdam i 80 a Finlàndia. Així, es tindrà una mostra àmplia i variada que permetrà tenir en compte les valoracions de pacients, metges i terapeutes de sistemes sanitaris que fan servir pautes diferents per assolir un mateix objectiu: l’entrenament continuat dels músculs del sol pelvià.

El projecte WOMEN-UP té com a objectius principals millorar la qualitat de vida de les dones que tenen incontinència urinària i reduir en gran mesura el cost que genera l’atenció a llarg termini, aproximadament 10.000 milions de dòlars, segons dades de l’OMS, i les llistes d’espera. Es tracta del primer projecte d’aquesta magnitud enfocat al tractament d’aquesta malaltia i compta amb el finançament de la Comissió Europea en el marc del programa Horizon 2020. Està en marxa des del febrer del 2015 i finalitzarà el juliol del 2018. El cost total és de 3,5 milions d’euros, dels quals la Unió Europea en finança més de 3,2.

Al darrere del projecte hi ha un consorci interdisciplinari format per vuit entitats de set països de la UE: els socis espanyols UPC i la Fundació Privada Clínic per a la Recerca Biomèdica; l’empresa Mega Electronics Ltd. i el Kuopio University Hospital (KUH) de Finlàndia; l’Academic Medical Center (AMC), d’Amsterdam; l’associació mèdica European Urogynaecological Association (EUGA); la universitat romanesa Babes-Bolyai University (BBU); i l’empresa suïssa YouRehab Ltd. (YR).

Per part de la UPC, el coordinador del projecte és Miguel Ángel Mañanas, professor del Departament d'Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial, i el coordinador científic és Juan José Ramos, professor del Departament d'Enginyeria Electrònica, tots dos investigadors del Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB). El CREB forma part del Centre d'Innovació i Tecnologia (CIT UPC), que articula tots els centres UPC membres de la xarxa TECNIO de la Generalitat de Catalunya.