L’enginyera Alícia Casals ha estat guardonada per un dels dos premis que atorga la Medalla d’Honor 2022 de la Xarxa Vives d’Universitats. La ​M​edalla d’Honor és la màxima distinció que atorguen les 22 universitats de la Xarxa Vives en reconeixement a la trajectòria professional​, el compromís amb la ciència, la cultura ​i la societat que han desenvolupat les persones homenatjades.​

L’acte de lliurament de la Medalla d’Honor 2022 i els premis de la Xarxa Vives d’Universitats tindran lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona el 12 de juliol a les 12 h. Per assistir, cal confirmar l’assistència mitjançant el formulari en línia abans del 6 de juliol.

Alícia Casals i Gelpí

Alícia Casals i Gelpí (Barcelona, 1955) és enginyera industrial i informàtica, catedràtica de la Universitat Politècnica de Catalunya. El 1977 es llicencià en Enginyeria Industrial i el 1983 es doctorà en Informàtica. El 1978 començà a treballar com a professora a la UPC, i des de 1991 n’esdevingué catedràtica d’arquitectura i tecnologia de computadors al Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial de la mateixa universitat.

Ha treballat sobre robòtica intel·ligent amb aplicacions mèdiques com a directora del programa de Robòtica de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya i ha desenvolupat projectes i prototipus de sistemes robotitzats d’ajut a discapacitats i a intervencions quirúrgiques. És membre de l’Institut d’Estudis Catalans des de 2007, presidenta de la Secció de Ciències i Tecnologia des de 2019. Ha presidit diversos congressos internacionals de robòtica experimental, arribant a ser vicepresidenta de la IEEE Robotics and Automation Society (2008-2009) i presidenta del Technical Committee on Biorobotics de la IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (2016-2017).

Durant la seva trajectòria ha rebut nombrosos premis i distincions, com el Premi Internacional de Barcelona en Ciència i Tecnologia (1992), el Premi Ciutat de Barcelona de Tecnologia (1996) i la Medalla Narcís Munturiol al mèrit científic i tecnològic de la Generalitat de Catalunya (1998).