El proper Onze de Setembre, l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) commemorarà la Diada Nacional de Catalunya amb la conferència «Coneixement i emprenedoria, un tret de la identitat catalana i un trampolí a la llibertat», a càrrec d’Alícia Casals, enginyera industrial, doctora en informàtica, membre numerària de l’IEC i presidenta de la Secció de Ciències i Tecnologia d’aquesta institució. La presidenta de l’Institut d’Estudis Catalans, Teresa Cabré, obrirà l’acte a les 12 del migdia al Pati de la Casa de Convalescència.

La presidenta inaugurarà l’acte amb la presentació de la conferenciant, Alícia Casals, i posarà en relleu que la ciència i la tecnologia són disciplines indispensables en l’evolució social i cultural. Alícia Casals i Gelpí és enginyera industrial, doctora en informàtica, membre numerària de l’IEC i presidenta de la Secció de Ciències i Tecnologia. El discurs de Casals porta per títol Coneixement i emprenedoria, un tret de la identitat catalana i un trampolí a la llibertat. Alícia Casals reivindica que la ciència i la tecnologia són encara poc visibles en els actes culturals i per això fa una reflexió sobre la història i l’esperit lluitador i emprenedor de la societat catalana en la seva vessant científica.

Laura Folch farà la cloenda de l’acte i interpretarà El cant dels ocells i l’himne Els segadors. Folch és violoncel·lista i professora de música amb una llarga trajectòria en diversos camps musicals i especialitzada en música antiga, encara que també s’ha endinsat en altres estils com el pop, el flamenc i les músiques tradicionals d’arreu del món.

Alícia Casals i Gelpí

Alícia Casals i Gelpí (Barcelona, 1955) és enginyera industrial i informàtica, catedràtica de la Universitat Politècnica de Catalunya. El 1977 es llicencià en Enginyeria Industrial i el 1983 es doctorà en Informàtica. El 1978 començà a treballar com a professora a la UPC, i des de 1991 n’esdevingué catedràtica d’arquitectura i tecnologia de computadors al Departament d’Enginyeria de Sistemes, Automàtica i Informàtica Industrial de la mateixa universitat.

Ha treballat sobre robòtica intel·ligent amb aplicacions mèdiques com a directora del programa de Robòtica de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya i ha desenvolupat projectes i prototipus de sistemes robotitzats d’ajut a discapacitats i a intervencions quirúrgiques. És membre de l’Institut d’Estudis Catalans des de 2007, presidenta de la Secció de Ciències i Tecnologia des de 2019. Ha presidit diversos congressos internacionals de robòtica experimental, arribant a ser vicepresidenta de la IEEE Robotics and Automation Society (2008-2009) i presidenta del Technical Committee on Biorobotics de la IEEE Engineering in Medicine and Biology Society (2016-2017).

Alícia Casals ha rebut, entre altres, el Premi Internacional de Tecnologia Barcelona 1992, el Premi Ciutat de Barcelona de Recerca Tecnològica (1996), la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic (1998), la Medalla d’Honor 2022 de la Xarxa Vives d’Universitats i el Premi a la Carrera Acadèmia, pel seu lideratge en la recerca en robòtica aplicada a l’assistència, la rehabilitació i la cirurgia, concedit pel Col·legi d’Enginyers.

Assistència a l’acte

Per la participació presencial cal contactar amb protocol@iec.cat i confirmar assistència.

Igualment podrà seguir-se en l’enllaç de Youtube de manera virtual.