El passat dia 15 de desembre de 2022, la Universitat de Girona (UdG) va concedir el títol de doctor honoris causa al Catedràtic Emèrit del CREB UPC Josep Amat i Girbau, que va rebre la distinció com a un dels científics més innovadors i de servei al país de les darreres dècades. L’acte d’investidura va tenir lloc a l’aula magna Modest Prats, el va presidir el rector Quim Salvi i hi va ser present el professor emèrit Joan Batlle, padrí del doctorand.

Durant la cerimònia, el rector de la Universitat de Girona va destacar la manera com Amat “s’ha avançat als temps amb projectes innovadors que, amb el pas dels anys, s’han demostrat fonamentals i necessaris per la societat”. Així mateix, també va assenyalar que la universitat volia homenatjar “no només un home de ciència, de rigor i claredat, sinó també un humanista, un home que ha sabut mirar el futur i transformar el present”.

Amat, per la seva banda, va recordar que el lligam amb la institució universitària “ve de lluny i va començar a l’entorn de la robòtica submarina”, una àrea de coneixement sobre la qual ha ressenyat la història i els principals avenços, “una llarga història del desenvolupament tecnològic que caracteritza el progrés de la humanitat”, va concloure.

Els doctors i doctores honoris causa són un referent clau en qualsevol centre universitari. D’aquesta manera, la Universitat de Girona ha anat impulsant al llarg dels anys aquests homenatges com un instrument de reconeixement a la trajectòria de recerca, acadèmica i cultural de les persones candidates proposades. Ara, amb Josep Amat, hi ha un total de trenta-cinc persones amb la distinció del doctorat honoris causa per la Universitat de Girona, entre elles, Lluís Llach, que va rebre el reconeixement el 2017; Miquel Martí i Pol, premiat a títol pòstum; Narcís Comadira, l’any 2018, així com Pere Portabella i Anna Ferrer enguany.

El Dr. Josep Amat i Girbau, nascut a Barcelona el 29 de juliol de 1940 i distingit amb la Creu de Sant Jordi el 2022, ha esdevingut un referent del nostre país a escala internacional en els sectors científic i tecnològic, i molt especialment en el desenvolupament de sistemes robotitzats orientats a l’assistència en cirurgia. S’inicià amb col·laboracions amb el Dr. Enric Laporte per a l’assistència robòtica en cirurgia laparoscòpica, i va aconseguir fer la primera intervenció real el 1996. Posteriorment, ha anat treballant en la robotització en altres especialitats, com ara la cranioencefàlica i l’ortopèdia i, més recentment, en cirurgia prenatal.

Darrerament, i en la mateixa línia, és cofundador i director tècnic de l’empresa Rob Surgical Systems, spin-off del CREB UPC i del IBEC, que té per objectiu desenvolupar i comercialitzar robots quirúrgics. Actualment el robot Bitrack desenvolupat per a cirurgia laparoscòpica robotitzada està en procés d’obtenir la certificació europea CE i l’americana FDA.